Allmänt
Konsumentmedvetenhet
Vad innehåller kosmetikan?
I århundraden har kosmetikaprodukter använts av miljontals människor över hela världen. Idag finns det ett stort utbud av makeup, hudvård, hårvårdsprodukter och parfymer för att ditt välbefinnande. Det finns många produkter att välja mellan, alla med olika syfte, fördelar och ingredienser som kan göra dem unika, effektiva och behagliga att använda.
Vi vet att det ibland kan vara förvirrande att läsa kosmetikaetiketter. Därför har vi tagit fram den här guiden för att du ska förstå de olika symbolerna och ingredienserna på dina favoritprodukter. Bland annat:
- PRODUKTIDENTITET: talar om vad det är för produkt.
- INNEHÅLL: Mängd produkt i förpackningen. "E" efter volyminformation är en garanti att produkten har förpackats i enlighet med EU:S godkända måttsystem.
- PRODUKTINGREDIENSER: visar alla ingredienser i produkten i fallande ordning sorterat enligt koncentration. Det här är framför allt viktigt om man letar efter en viss ingrediens eller vill undvika en ingrediens. Dessutom innehåller vår innehållförteckning de olika komponenterna i en doftingrediens som tidigare inte funnits med och den kan därför vara längre. Det här är viktig information för de som kan vara överkänsliga mot vissa ingredienser i parfym.
- ANVISNINGAR: informerar dig om hur, när och var du ska använda produkten.
- NAMN/PLATS PÅ TILLVERKARE ELLER DISTRIBUTÖR: informerar dig vem som har tillverkat produkten och var tillverkaren eller distributören finns. Adressen och postnumret i London är understruket för att markera vårt kontaktkontor i Europa. Produktförfrågningar kan skickas till den här adressen.
- URSPRUNGSLAND: landet som tillverkar eller producerar produkten.
- indikerar rekommenderat antal månader inom vilka produkten ska användas efter den har öppnats. Datumet gäller om produkten har förvarats under normala förhållanden och inte utsatts för extrema temperaturer. Exempelvis betyder (24M) att du ska ersätta produkten inom (24 månader) efter att du öppnade den. Siffran vid "Period After Opening” varierar beroende på typ av produkt.
- Anger att vårt företag arbetar i enlighet med återvinning och avfallshantering av alla förpackningsdelar.
- Andra symboler och texter som kan finnas på våra produkter:
- VARNING: informerar dig om vad du ska och inte ska göra med produkten.
- talar om att det finns ytterligare information, exempelvis i en broschyr.
Fakta du bör känna till:
- Våra produktsäkerhetstester kräver expertsamarbete inom flera olika områden för att försäkra att alla produkter håller allra högsta kvalitet.
- Våra produkter innehåller ingredienser av bästa kvalitet. Alla ingredienser i våra produkter håller godkända koncentrationsnivåer och är säkra att använda.
- Clinique efterlever alla regler som anges i sjunde tillägget i EU:s kosmetikadirektiv.
Kundservice
California Transparency in Supply Chain.
Vi på Estée Lauder Companies respekterar våra anställdas mänskliga rättigheter och lagarna i de länder vi bedriver verksamhet i. Vi strävar efter att efterleva principerna i FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna och California Transparency in Supply Chains Act of 2010.
Våra förväntningar
Vi förväntar oss att våra leverantörer följer alla nationella lagar gällande minimilön, övertidskompensation, anställning och arbetssäkerhet. Våra leverantörer måste följa våra uppförandekoder för leverantörer. Dessa koder beskriver våra förväntningar på kvalitet, hälsa och säkerhet, miljö, arbetsvillkor och mänskliga rättigheter – inklusive vår nolltoleranspolicy gällande fångar, slavarbete och trafficking. Vi har en pågående granskningsprocess som inkluderar en oberoende tredjepartsutvärdering.
Utbildning och kapacitetsuppbyggnad
Våra anställda genomgår olika utbildningar för att de ska kunna identifiera och reagera på eventuella överträdelser av vår policy och minska risken för att leverantörer inte efterlever den. Vi strävar efter att arbeta tillsammans med våra leverantörer för att ta fram produkter och tjänster på ett ansvarsfullt vis, med obevekliga principer och integritet som guidas av vår vision: att ge det bästa till alla vi kommer i kontakt med.
Vill du veta mer är du välkommen att besöka vår 2010 Corporate Responsibility Report, The Beauty of Responsibility.